OUR BLOG

07 Jan 2021

The QUEEN’S GAMBIT: ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΣΕ ΕΝΑ ΕΚΡΗΚΤΙΚΟ ΜΙΓΜΑ

Ένα από τα πιο δημοφιλή debates στον χώρο των επιχειρήσεων είναι αυτό πάνω στις διαφορές μεταξύ του Marketing και Branding.

Άπειρες ώρες έχουν χαθεί πάνω στο ποιές δράσεις είναι αποτελεσματικές και ποιες όχι. Στο που θα πρέπει να στοχεύουν τα χρήματα που επενδύονται. Στα προϊόντα και τις υπηρεσίες ή στα Brands (ιδέα και τα συναισθήματα). Τελικά μια επιχείρηση ζει από τις πωλήσεις των προϊόντων/υπηρεσιών της ή από τη φήμη της, τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά των φανατικών της πελατών της;

Όλα αυτά μου ήρθαν για μια ακόμη φορά στο μυαλό μου, όταν ελέω καραντίνας άρχισα να (ξανα)παίζω ένα παιχνίδι που δέσποσε στα παιδικά-εφηβικά μου χρόνια μέχρι που έσβησε στα μέσα των πανεπιστημιακών μου χρόνων. Κι αυτό δεν ήταν άλλο από το …ΣΚΑΚΙ!

Και το άρχισα ξανά εντελώς τυχαία (!;!) περιηγούμενος στο διαδίκτυο. Ένα πρωινό στα βαθιά χαράματα έπεσα πάνω σε ένα video post ενός περίεργου νεαρού ο οποίος ανέλυε με τρόπο χιουμοριστικό αλλά και βαθιά καθοδηγητικό και κατανοητό μια παρτίδα από μια πρόσφατη εκδήλωση μεταξύ δύο επώνυμων σύγχρονων σκακιστών/stars. Μέσα σε 12 λεπτά κατάφερε όσα δεν είχαν καταφέρει 30 χρόνια απραξίας. Η αμεσότητα στην ανάλυση, συνεπικουρούμενων των διαδραστικών εργαλείων πάνω στην σκακιέρα προκάλεσαν όχι απλά το ενδιαφέρον αλλά και το «τρεμούλιασμα της ευχαρίστησης» όταν ανακαλύπτεις κάτι που το έψαχνες καιρό.

 

 

Το κανάλι agadmator’s Chess Channel έχει πάνω από 930.000 subscribers

Το ένα έφερε το άλλο και πολύ σύντομα ανακάλυψα ότι μπορώ να παίζω είτε με υπολογιστικά προγράμματα είτε με πραγματικούς ανθρώπους απ όλον τον πλανήτη (παρόμοιου επιπέδου). Μέχρι όλα καλά σε προσωπικό επίπεδο.

Όμως πέραν απ το παιχνίδι έκανα μία έρευνα πάνω στον κλάδο, ο οποίος ομολογουμένως είχε πολλές και σημαντικές αλλαγές απ όταν τον άφησα.

Για παράδειγμα ο σύγχρονος παγκόσμιος πρωταθλητής δεν είναι απόφοιτος της Μεγάλης Ρωσικής Σχολής. Ονομάζεται Magnus Carlsen και είναι από τη Νορβηγία. Το δεύτερο ενδιαφέρον πάνω του δεν είναι απλά ότι είναι από τους πιο νεαρούς  παγκόσμιους πρωταθλητές (έχει ήδη υπερασπιστεί τον τίτλο του 3 φορές) αλλά το ότι για κάμποσες χροιές (συμπεριλαμβανομένου και του 2019) ήταν πρωταθλητής και στα 3 στυλ σκακιού – Κλασσικό, blitz και rapid – . Το τρίτο ενδιαφέρον στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι κατέχει τη μεγαλύτερη βαθμολογία ΕLO όλων των εποχών (2882).

Αυτό όμως το είχα βιώσει στην εποχή μου με τους Karpov και Kasparov οι οποίοι είχαν φτάσει στο επίπεδο του μύθου στον κόσμο του σκακιού (κυρίως λόγω των πολιτικών πεποιθήσεων και υποστηρίξεων). Όμως όλοι αυτοί δεν είχαν βοηθήσει πραγματικά το να ανοίξει η βάση της πυραμίδας των ασχολούμενων με το σκάκι. Κι όπως σε πολλές άλλες δραστηριότητες, επικρατούσε η διάσταση του σπόρ, με σκακιστικούς ομίλους και κύριο σκοπό τους αγώνες και κατάληξη τη γνωστή εσωστρέφεια και τις πολιτικές των ομοσπονδιών (ημέτεροι και υμέτεροι).

Η μεγάλη διαφορά μεταξύ εκείνων και του Magnus Carlsen, είναι ότι ο δεύτερος κατάφερε να τραβήξει το ενδιαφέρον μεγαλύτερης μάζας κοινού απ όλους συνολικά τους 13 πρoκατόχους του παγκόσμιους πρωταθλητές. Κι αυτό γιατί;

Γιατί για ένα περίεργο λόγο δεν είναι εμμονικός, δεν είναι περίεργος, έχει χιούμορ, δεν παίζει όλη μέρα σκάκι και είναι προσιτός διαδικτυακά. Μπορεί εύκολα να τον προσεγγίσει κανείς στον προσωπικό του λογαριασμό στο twitter.

 

 

Τι το διαφορετικό έχει θα με ρωτήσετε; Η απάντηση είναι απλή. Είναι προϊόν της γενιάς του (γεν. 1990) που έχει μεγάλη εξοικείωση με την τεχνολογία. Δεν είναι τυχαίο που για κάποια χρόνια ήταν και ο Νο 1 παίχτης της «Fantasy Premier League». Και δεν είναι μόνος του. Οι top 40 σκακιστές στην παγκόσμια λίστα τα καταφέρνουν εξίσου καλά και σε πολλά διαφορετικά e-sports!!!

Την τελευταία δεκαετία έχουν αναπτυχθεί διάφορες διαδικτυακές πλατφόρμες με κύριους εκπροσώπους το chess.com, το chess24.com και το Lichess.org που μπορεί κανείς δωρεάν όχι απλά να παίζει παρτίδες, αλλά να έχει βαθμολογία, αρχειοθέτηση, ανάλυση των παρτίδων και φυσικά άπειρα διαδικτυακά μαθήματα.

Μέχρι εδώ όλα καλά. Τα πράγματα όμως μοιάζουν παρόμοια με το παρελθόν, κρυμμένα μέσα στην εσωστρέφεια των λίγων,  απλά λίγο πιο βελτιωμένα σύμφωνα με τις εξελίξεις της εποχής.

Όχι όμως για τον Magnus Carlsen. Ο Carlsen είναι επίσης παιδί της εποχής των STARTUP επιχειρήσεων γεννημένος σε μία χώρα εκκολαπτήριο νεοφυών επιχειρήσεων. . Των νεοφυών επιχειρήσεων, με βάση το διαδίκτυο που αντιλαμβάνονται τα trends της εποχής και μπορούν να τα υπηρετήσουν αναπτύσσοντας διαδικτυακά προϊόντα και υπηρεσίες, έχοντας ως όπλο και τη δημοφιλία τους μέσω των social πλατφορμών σε όλο τον κόσμο. Στην περίπτωσή μας το σκάκι παρουσιάζει παγκόσμιο ενδιαφέρον.

Κι έτσι, πλαισιωμένος από τεχνοκράτες ο Magnus Carlsen εκτός από την startup επιχείρησή του κατάφερε να μετατρέψει το trend των ανθρώπων σαν κι εμένα, σε προϊόν επενδυτικής ελπίδας. Πως; Μέσω του χρηματιστηρίου του OSLO κατάφερε να συγκεντρώσει το ποσό των 43.000.000 ΕΥΡΩ (!!!) τον Σεπτέμβριο του 2020.

 

Ποιος ο σκοπός; Μα να κάνει το σκάκι προσιτό σε μεγαλύτερη μερίδα ανθρώπων μέσω της βελτίωσης των πλατφορμών της Play Magnus Groups A/S (Chess24, Chessable, GoChess και το  app Play Magnus) αλλά και να λανσάρει ένα μεγάλο ετήσιο πρωτάθλημα στο διαδίκτυο  (Champion Chess Tour) με έπαθλα 1.500.000 ΕΥΡΩ ώστε να κρατήσει «ζωντανούς» τους συναδέλφους του επαγγελματίες σκακιστές (που έχουν σταματήσει να λαμβάνουν μέρος σε τουρνουά λόγω της πανδημίας) προσαρμοσμένο σε επίπεδα τηλεόρασης με live σχολιασμό σε πολλές γλώσσες και ζωντανή μετάδοση μέσω youtube, twich αλλά και του συνδρομητικού τηλεοπτικού καναλιού Eurosport!!

Το Trend αυτό δεν το παρατήρησε μόνο η ομάδα του Carlsen. Υπέπεσε και στην αντίληψη της ομάδας του Netflix, της γνωστής διαδικτυακής συνδρομητικής πλατφόρμας. Έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού τους ότι την περίοδο της πανδημίας του covid το μεγαλύτερο μέρος των ανθρώπων το περνούν μέσα στο σπίτι και στο διαδίκτυο, δημιούργησαν το δικό τους « προϊόν» που δεν είναι άλλο από την πασίγνωστη σειρά με το όνομα το «The Queen’s Gambit».

 

 

Τα 7 επεισόδια της mini σειράς κατάφεραν τόσα όσα δεν είχε καταφέρει η παγκόσμια  ομοσπονδία σκακιού (FIDE) με τις δράσεις της τα τελευταία 100 χρόνια. Όχι απλά κατάφερε να εισάγει εκατομμύρια νέους fans στο χώρο του σκακιού, αλλά να επιφέρει το σωστό mood και το όμορφο συναίσθημα της νέας ανακάλυψης.

Μη με ρωτήσετε αν η σειρά αναφέρεται στο σκάκι. Πολύ λίγο. Ουσιαστικά η ταινία αναφέρεται στον αγώνα ενός κοριτσιού να φτάσει στην κορυφή. Θα μπορούσε να είναι μια ιστορία για οποιοδήποτε άλλο σπορ. Όμως αυτό έχει μικρή σημασία. Γιατί η καταπληκτική ερμηνεία της Anya Taylor-Joy και η ταύτιση του τηλεθεατή μαζί της, επέφερε το μαγικό συναίσθημα του ξυπνήματος του ενδιαφέροντος για το ΣΚΑΚΙ, αποτελώντας το ΑΠΟΛΥΤΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ BRANDING ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΤΟΥ ΣΚΑΚΙΟΥ.

Και ποιος είναι κερδισμένος απ όλο αυτό;. Μα …όλοι. Και οι νέες πλατφόρμες, και οι επιχειρήσεις και τα κανάλια επικοινωνίας και κυρίως οι θεατές που μεταμορφώθηκαν  σε μια νύχτα σε Σκακιστές!

 

 

Κι έτσι ο θαυμασμός για τον Magnus Carlsen σμίγει με το πάθος της Beth Harmon  σε ένα μοναδικό για εμάς σύμπλεγμα μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, όπως εκφράζεται στη φωτογραφία του άρθρου.

Κλείνοντας, ας ξαναγυρίσουμε στο αρχικό ερώτημα μεταξύ του Marketing και του Branding. Για μένα το Marketing ενεργοποιεί τους πελάτες να αγοράσουν τα προϊόντα της εταιρείας αλλά το Branding ενεργοποιεί τα βαθιά συναισθήματα που κάνουν χαρούμενο και πιστό τον πελάτη.

 

——————————————————————

ΥΓ. Προτρέπω όλους να παρακολουθήσουν και τα 7 επεισόδια της σειράς, αλλά κυρίως να ξεθάψουν το παλιό τους σετ σκακιού (αυτό που στη μέσα πλευρά μετατρέπεται σε τάβλι!) και να παίξουν την πρώτη τους παρτίδα με τους αγαπημένους τους. Αν δεν έχετε σκάκι δοκιμάστε μια σκακιέρα στο διαδίκτυο.

 

 

 

 

 

 

 

αυτή είναι μια από τις νικηφόρες παρτίδες μου σήμερα με τα λευκά, στο format του blitz (διάρκεια παρτίδας 3 λεπτά για τον κάθε παίχτη)

 

 

tropos