OUR BLOG

24 Mar 2021

(ΠΡΟΕΔΡΙΚΗ) ΦΡΟΥΡΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ: ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΠ΄ ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΕΘΝΙΚΟ BRAND NAME

Του Δημήτρη Χ. Γκαρτζονίκα

Είναι αλήθεια ότι βρέθηκα πρόσφατα στην παρέλαση προς τιμήν της απελευθέρωσης της πόλης των Ιωαννίνων και στάθηκα και εγώ όπως και πολλοί άλλοι να θαυμάσω την Προεδρική Φρουρά. Τιμή για την πόλη η συμμετοχή της στην παρέλαση, διότι όπως είναι γνωστό συνοδεύει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας που ήταν ο επίσημος της παρέλασης.

 

Το απόλυτο brand name της (Προεδρικής) Φρουράς των Ελλήνων δίνει σε έναν καλό παρατηρητή ένα δυνατό case study για να επιδείξει την διαφορά μεταξύ marketing και branding. Τα πάντα που σχετίζονται με αυτήν συνδέονται με άλλα brands.

 

Η έδρα, η αλλαγή του ενός μόνο μέρους του ονόματος, η μεγάλη ιστορία της που συνδέεται με αυτή της χώρας, η πειθαρχία, η σκληρή εκπαίδευση, η καλοσχεδιασμένη στολή, η εμφάνιση στον Άγνωστο Στρατιώτη και στις παρελάσεις με το ξεχωριστό βηματισμό, τα περιστατικά ηρωισμού και όλα αυτά με την καλά σχεδιασμένη προβολή τους είναι μερικά από τα συστατικά της επιτυχίας της Φρουράς των Ελλήνων.

 

Tο brand της Φρουράς κατανοεί την ανάγκη των πολιτών ενός κράτους για την ύπαρξη ενός πρώην μάχιμου και σήμερα τελετουργικού αγήματος Εθνικής Υπερηφάνειας. Αυτό επιτυγχάνεται περισσότερο από ένα αιώνα τώρα στην χώρα (από το 1868) μέσω των δημοσίων εμφανίσεων της και των σκοπών που υπηρετεί. Το όνομά της κατοικεί στις καρδιές των Ελλήνων, στο πέρασμα των πολιτευμάτων και των χρόνων.

 

 

Αυτό όμως το πέτυχε επηρεάζοντας με ένα πλήθος ενεργειών τις εμπειρίες των πολιτών, κρατώντας όμως τις βασικές αρχές που υπηρετεί γνωστές και αναλλοίωτες στο ευρύ κοινό παρά τις αλλαγές μέρος του ονόματος της σε Ανακτορική Φρουρά, Φρουρά Σημαίας, Φρουρά Μνημείου Αγνώστου Στρατιώτη, Βασιλική Φρουρά και τέλος Προεδρική Φρουρά, από το 1974 μετά την αποκατάσταση της Δημοκρατίας. Και αυτό που υπόσχεται είναι ότι θα παραμείνει στο χρόνο και θα συνδέεται με την ιστορία της χώρας μας.

Πάμε όμως να δούμε τα συστατικά της:

  • Η τοποθεσία της έδρας και το όνομα σχετίζονται με δύο άλλα brand names
    1. Η έδρα της φρουράς βρίσκεται δίπλα από το Προεδρικό Μέγαρο (ή πρώην Ανάκτορα) το οποίο φυλάσσει και
    2. και φέρει ένα Ηρωικό όνομα, αυτό του Γ. Τζαβέλλα.
  • Η ενδυμασία, ο τόπος και η τελετουργία κατασκευής της έχουν σχέση με πλήθος συσχετισμών που παραπέμπουν στην ιστορία της χώρας. Η προβολή της διαδικασίας προκαλεί τον θαυμασμό του κοινού.

 

Α. Οι συμβολισμοί:
Η Ευζωνική στολή, απεικονίζεται σε πίνακες της περιόδου της Τουρκοκρατίας (1453-1821). (Ας σκεφτούμε για λίγο της αξία μίας στολής βγαλμένης από πίνακα)
Η Ευζωνική στολή φέρει τον συμβολισμό της σκλαβιάς από τους Τούρκους αφού οι Δίπλες της Φουστανέλας είναι ίσες με τα χρόνια της σκλαβιάς (400).
Β. Ο Tropos κατασκευής:
Ο τρόπος  κατασκευλης της παραμένει αναλλοίωτος στο πέρασμα του χρόνου και παραπέμπει στην ενδυματολογική ιστορία της χώρας.
Όλες οι στολές ράβονται και συντηρούνται από το πολιτικό προσωπικό της Προεδρικής Φρουράς και τα εργαστήρια βρίσκονται μέσα στο στρατόπεδο κάτι που αποτελεί εξαιρετική κίνηση μιας και δεν εξαρτάται από τρίτους και επίσης διατηρείται το Know How σε αυτό που ονομάζεται ως σύνολο «Φρουρά»).
Η κατασκευή μιας Ευζωνικής στολής, 30 μέτρων λευκού υφάσματος, απαιτεί 80 ημέρες για να κατασκευαστεί. Μόνο η «φέρμελη», το γιλέκο της Ευζωνικής στολής χρειάζεται ένα μήνα για να κατασκευαστεί. Το ίδιο ενδιαφέρουσα είναι και η παραδοσιακή κατασκευή των τσαρουχιών.
(Προβάλλεται πολύ σωστά η δυσκολία κατασκευής των στολών με συγκεκριμένους αριθμούς μέτρων και ημερών).
  •  Η σκληρή εκπαίδευση που απαιτείται, ο επικοινωνιακός κανόνας να μην κινείται ο φρουρός που ενθουσιάζει το κοινό και η προβολή των παραπάνω.
Η βασική εκπαίδευση των Ευζώνων διαρκή ένα μήνα και είναι πολύ δύσκολη. Βασίζεται κυρίως στην άσκηση την σωματικής αντοχής και των ασκήσεων ακριβείας.
Πολλές φορές έχει επικριθεί ο τρόπος που εκπαιδεύονται οι Εύζωνες, αλλά είναι τρομερά δύσκολο για να μείνει κάποιος ακίνητος και πολύ περισσότερο να μην ανοιγοκλείνει τα μάτια του. Σε όλες τις καιρικές συνθήκες οι Εύζωνες δεν επιτρέπεται να κινηθούν. Γι΄ αυτό και ένας λοχίας έχει αναλάβει να τους σκουπίζει τον ιδρώτα. (Η διάδοση του τρόπου εκπαίδευσης προκαλεί επικρίσεις αλλά επιφέρει και περηφάνεια!)
  • Οι ειδικές αποστολές και ο συσχετισμός της Φρουράς με το μεγάλο Brand Name του Άγνωστο Στρατιώτη:
 Όλες οι αποστολές σήμερα της Προεδρικής Φρουράς έχουν τελετουργικό χαρακτήρα. Η πιο χαρακτηριστική αποστολή είναι η φύλαξη του Μνημείου Αγνώστου Στρατιώτη, που βρίσκεται στην Βουλή στο κέντρο της Αθήνας.
Το Μνημείο όμως του Άγνωστου Στρατιώτη που όπως έχει καταχωρηθεί στην εθνική μας συνείδησή μας ως ιερό, δεν υπήρχε πάντα. Το 1925 υιοθετήθηκε και στην Ελλάδα η ιδέα ανέγερσης Μνημείου για τον Άγνωστο Στρατιώτη μπροστά από την Βουλή, ιδέα την οποία πρώτοι είχαν προτείνει και εφαρμόσει οι Γάλλοι.
Η εγκατάσταση της τιμητικής φρουράς όλο το 24ωρο στο μεγάλο Brand name του Αγνώστου Στρατιώτη, είναι μια από τις πράξεις που οφείλει ως σήμερα την μακροβιότητά της και την φήμη της.
  • Οι ιστορίες/μύθοι ηρωισμού που συνδέουν την αξία και με την χώρα και η διάδοσή τους από στόμα σε στόμα, όπως:
Την στιγμή που οι Γερμανοί ανέβαιναν στην Ακρόπολη για να υψώσουν την Γερμανική σημαία στη θέση της Ελληνικής σημαίας, για να μην πέσει στα χέρια τους, ο Εύζωνας Κ. Κουκίδης, που συνέπεσε να ήταν ο Τιμητικός Φρουρός της Ελληνικής Σημαίας στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης, τυλίχθηκε με την Γαλανόλευκη και έπεσε στο κενό“.

Η Προεδρική Φρουρά από τι κατάφερε να ξεφύγει;
Από το να συνδέεται το όνομά της με την ιστορία ενός στρατιωτικού τάγματος και να συνδέεται σήμερα με την ιστορία της χώρας.
Από τι μπορεί να κινδυνεύει;
Ίσως μόνο από μία μελλοντική κυβέρνηση που δεν θα θέλει να σχετίζεται με άγημα που φέρει όπλο. Και πάλι όμως θα μπορούσε να προσαρμοσθεί σε μία νέα βάση εφόσον η ίδια θα προσαρμόζεται όλο και πιο πολύ στο να εκφράζει την ιστορία της χώρας.

 

Συμπερασματικά:

Το πλέγμα των ποιοτικών χαρακτηριστικών ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας μπορούν να δώσουν ένα πετυχημένο και μακροχρόνιο brand name και μέσω του branding και της σύνδεσής του με άλλα brand names, εφόσον τηρηθούν τελετουργικά ακέραιοι κανόνες στο πέρασμα του χρόνου.

Τι θα ήταν όμως η Προεδρική Φρουρά χωρίς το branding; Μήπως ένα καλοδουλεμένο τάγμα Ευζώνων που δεν θα είχε λόγο ύπαρξης σήμερα;
Θα μπορούσε το παράδειγμα αυτό να αποτελέσει πεδίο έμπνευσης και εφαρμογής και στο στίβο των επιχειρήσεων με στόχο τη μακροβιότητα; ΣΙΓΟΥΡΑ ΝΑΙ!
 Υ.Γ.
  1. Το άρθρο εντάσσεται στο αφιέρωμα “Branding & Social Media” στα πλαίσια της εορταστικής επίτευξης του στόχου των 1.000.000 views πρωτογενούς υλικού, στο κανάλι μας στο Youtube.
  2. Ο όρος “Brand name” ίσως να μην είναι δόκιμος για την παραπάνω περίπτωση. Στο άρθρο όμως παίζει τον ρόλο του case study που αφορά το branding

tropos